Olen kuullut ilkeämielisesti väitettävän, että joku saattaisi olla niin vieraantunut oikeasta elämästä, että valitsee tekemänsä asiat sen mukaan, mistä voi parhaiten raportoida blogiinsa. Tämä ei missään nimessä koske minua, asia on pikemminkin päinvastoin. Todistan sen kirjoittamalla ilmiöstä, jonka kohtasin aikana, jolloin en päivittänyt blogiani edes kohtalaisen säännöllisesti.

Kirjoituksen aiheena ovat nappikuulokkeiden suojatyynyt. Juuri ne pienet, usein mustat. Olen omistanut kannettavan CD-soittimen yli viisi vuotta, mutta keskityn tänä vuonna ostamani mp3-soittimen korvanappeihin. Soittimen kuulokkeet ovat kohtalaiset, enkä ole tuntenut tarvetta hankkia toisia. Kuulokkeissa oli alunperin harmaat suojatyynyt, joiden huonona puolena oli kuitenkin se, että ne löystyivät melko nopeasti ja alkoivat irtoilla. Ne irtosivat, kun soitin pyöri takintaskussa. Ne irtosivat, kun kaivoin soittimen laukun sivutaskusta. Toinen suojista jäi korvaan, kun otin kuulokkeet pois. Aina suoja kuitenkin löytyi, taskunpohjalta, sylistä tai yllättävän usein lattialta, maasta.

Kokeilin myös elämää ilman suojia. Tällöin ääni on ohuempi. Kuulokkeet eivät pysy korvissa juostessa. Olen onneton.

Kerran alkusyksystä sitten tapahtui se, mitä olin pelännyt. Toisen kuulokkeen suoja katosi, en enää muista minne. Etsintä päättyi tuloksetta. Ilman suojia en pärjännyt, joten järkeilin, että on ostettava uudet kuulokkeet. Niiden valinta vain oli vaikeaa, muutaman kerran elektroniikkaosastoilla kierrellessäni olin lähellä tehdä hankinnan, mutten kuitenkaan. Uudet kuulokkeet, merkkiä tunnettu ja mallia perus, maksavat vanhasta satasesta ylöspäin!

Syyskuun lopussa Espoossa avattiin kauppakeskus Sello, jossa kävin ensimmäisen kerran avajaisviikolla. Liikkeiden joukossa oli Clas Ohlson, joka mielestäni on inhottava monenlaisen elektronisen ja muunkin rihkaman halpamyyjä. Täydellinen paikka siis uusien halpojen kuulokkeiden ostamiseen!

Kaupan kuulokevalikoimasta ei minulle sopivaa löytynyt, mutta vastapäisestä hyllystä löytyi yllätys: myynnissä oli korvakuulokkeiden irtosuojia! Juuri sitä mitä tarvitsin, mutten osannut edes kuvitella, että niitä olisi oikeasti myynnissä. En ilmeisesti olekaan yksin ongelmani kanssa. Ostin epäröimättä yhden paketin noin kahdella eurolla. Paketti sisälsi sekä mustan, punaisen että sinisen parin suojatyynyjä.

En halua, että kuulokkeiden suojatyynyt herättävät värillään huomiota, joten hylkäsin punaiset saman tien, ja heti kotiin päästyäni asetin mustat paikoilleen. Toinen niistä vain hajosi kesken asennuksen kömpelöissä käsissäni. Silloin koin toisen ahaa-elämyksen. Ei haittaa, vaikka suojatyynyt ovat eriväriset. Itse asiassa siitä on hyötyä, näin erotan oikean ja vasemman stereokuulokkeen tihrustamatta kolmen millin kokoista merkintää muutaman sentin päästä.

Minulla ei siis ole eriparityynyt korvissani sen tähden, että olisin boheemi, vaan päinvastoin siksi, että olen hyvin käytännöllinen.